Pan Polanecký ze Svobodných nám zaslal otevřený dopis adresovaný ministru dopravy.
Ing. Dan Ťok
Ministr dopravy
Ministerstvo dopravy
nábř. L. Svobody 1222/12
110 15 Praha 1
V Praze dne 29. 10. 2015
Věc: Otevřený dopis Ing. Josefa Novotného, člena Strany svobodných občanů, a Ing. Jana Polaneckého, člena Republikového výboru Strany svobodných občanů, ministru dopravy
Vážený pane ministře Ťoku,
jako občané a aktivní řidiči jsme hluboce znepokojeni Vaší snahou o posilování represivních opatření, směřujících proti zájmům drtivé většiny české veřejnosti. Z mediálních prohlášení usuzujeme, že Vámi chystaná opatření mají zřejmě za cíl řešit některé problémy v silniční dopravě, považujeme je však za zcela sporná a často kontraproduktivní. Tento otevřený dopis jsme se Vám rozhodli adresovat jako naši reakci a současně jako naléhavou žádost o upuštění od těchto záměrů.
Jelikož celé dvě třetiny obyvatel naší země vlastní řidičské oprávnění, navrhovaná opatření budou mít negativní dopad na převážnou většinu našich spoluobčanů. A to dokonce i těch, kteří si jejich negativní důsledky doposud nepřipouštějí. Podle našeho přesvědčení je neakceptovatelné přistupovat k občanům této země z pozice arogance moci, ve snaze je vychovávat a dusit většinu slušných řidičů presumpcí viny kvůli excesům jednotlivců. Řidičská a občanská morálka, na kterou se snažíte apelovat, totiž není určována literou zákona, nýbrž přirozeným stavem, který řidičská veřejnost bez ohledu na legislativu a některé dopravní excesy svým každodenním životem přirozeně nastavuje. Co je tedy podle zákona jakýmsi umělým etalonem morálky u nás, může být kilometr za našimi hranicemi hrubým řidičským hulvátstvím, a naopak.
Abychom byli správně pochopeni, nezasazujeme se zde o likvidaci pravidel silničního provozu a jejich vymahatelnosti. Dokonce považujeme represi za smysluplnou v místech, kde skutečně pomáhá zachraňovat lidské životy (pověstné měření rychlosti před školami). Naše zásadní znepokojení vyplývá z faktu, že navrhovaná opatření, tolikráte přitvrzovaná z důvodu jejich neefektivity, budou opět neefektivní a ve svém výsledku zřejmě i kontraproduktivní.
Zavedení bodového systému Vaším předchůdcem, ministrem Šimonovským, stejně tak jako následná zpřísnění, sloužila ve výsledku pouze ke křivení statistik nehodovosti, počtu zranění a úmrtnosti na našich silnicích, aby byla prokázána jejich efektivita. Jediným reálným výsledkem rostoucího tlaku na řidičskou veřejnost byla právě jen samoúčelná represe. A nebude tomu jinak ani nyní.
Čeští motoristé rozhodně nepatří mezi horší, nebo dokonce nejhorší svého druhu v Evropě. A situace na českých silnicích stejně tak, přestože se nám mnohá manipulativní, sebemrskačská či devótní média snaží vnucovat jiný obraz. Jednoznačně o tom vypovídá např. evropská statistika počtu obětí dopravních nehod na 100 000 obyvatel.
Samotné policejní statistiky dokazují, že Váš největší strašák – rychlost – není nejčastější příčinou dopravní nehody. Ve většině případů totiž neznamená nedovolená rychlost totéž, co rychlost nepřiměřená. V policejních statistikách nehodovosti např. za první polovinu roku 2014 tzv. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky figuruje až na pátém místě, přičemž nejčastější příčinou nehod je nevěnování se řízení vozidla.
Navíc, například tzv. montanský paradox (podobně německý či australský), podpořený tvrdými statistickými daty, dokazuje, že relativní uvolnění rychlostního limitu na dálnicích vedlo ke snížení nehodovosti, počtu zranění a počtu obětí. Důvod je prostý. Řidiči poměrně záhy naleznou určitou rovnovážnou rychlost, nastaví sami jakýsi přirozený stav bez přebujelé represe. Ruku v ruce s tím roste i jejich pozornost a odpovědnost.
Nesmyslnost úvah o nebezpečnosti liberalizace poměrů na našich silnicích, které nejsou i přes častá mediální klišé o dost horší nebo lepší než v ostatních státech Evropy, dokumentuje i fakt, že před zavedením zvýšeného rychlostního limitu na 130 km/h v porevolučním období mnozí dopravní „experti“ varovali a bili hystericky na poplach, hrozíce obrovským počtem obětí. Nic podobného se však tehdy nestalo.
Některé další argumenty uvádíme už jen ve stručném výčtu:
1. Dálnice jsou obecně považovány za nejbezpečnější komunikace a empirické výsledky to jednoznačně potvrzují. Absurdní snaha cílit represi právě na tento typ komunikací je zjevně nesmyslná, nebo zakrývající svůj pravý důvod výběru dodatečné „silniční daně“. Navíc mediálně zdůrazňujete úseky rekonstrukcí s omezenou rychlostí, kde, v rozporu s Vašimi prohlášeními, nejsou těžké dopravní nehody z důvodu nedodržení povolené rychlosti zdokumentovány.
2. Snahu cílit mnohá preventivní opatření masově proti celé řidičské veřejnosti považujeme za zcela nepřípustnou. Dopravně bezpečnostní akce za účasti tisíců policistů, které, jak chápeme, nespadají do Vaší kompetence, nemají v policejní praxi našeho státu obdobu. Proč není podobně masivně používána síla proti skutečným společensky nebezpečným kriminálním deliktům? Možná nám dáte za pravdu, že takováto preventivní aplikace presumpce viny je silně šikanózní a obtěžující vůči občanům, kteří se ničeho nedopouštějí. Paušalizovat všechny řidiče jako latentně bezohledné zločince považujeme za naprosto nepřípustné.
3. Opatření na záchranu lidských životů se jeví na první pohled (mediálně) jako záslužná snaha, nicméně je nelze hodnotit jinak než jako pokrytectví. Např. zavedení přednosti chodců na přechodech stálo meziročně 23 osob život a číslo zhruba 20 dodatečných obětí se opakuje každý rok. V tomto případě tedy stovky obětí, Vám politikům, nevadí. A to nemluvíme o jiných problémových oblastech zcela mimo silniční politiku, jako jsou oběti sebevražd, nebo nezdravý životní styl, v jehož důsledku ročně zemřou tisíce spoluobčanů. Zaměřovat se na řidičskou veřejnost je prostě jednoduché, laciné a velmi výnosné.
4. Stamilionové a miliardové zamýšlené investice do dopravní infrastruktury, vč. nástrojů silniční represe, generují obrovský potenciál manipulace s veřejnými zakázkami a korupce. Zakázky budou vystaveny silnému drobnohledu stále citlivější veřejnosti a zbytků nezávislých médií. Pevně věříme, že k jejich realizaci nedojde, resp. pouze v míře reálně užitečné pro motoristickou populaci.
5. Navrhované drakonické zvyšování pokut a ostatní zpřísňování už dnes duplicitního trestání (body a odebírání řidičských oprávnění + pokuty) považujeme za naprosto skandální. Srovnání absolutní přepočtené výše tuzemských pokut např. s německou úrovní už dnes neobstojí vzhledem ke zcela odlišné výši průměrného výdělku, natož po uvažovaném zpřísnění. Opět na tomto místě odkazujeme na výše uvedenou argumentaci o neúčinnosti takových opatření.
Pro mnoho občanů je automobil zdrojem obživy. Zdrojem, o který velmi často z poměrně banálních či šikanózních příčin přicházejí, zatímco skutečně nebezpeční jedinci se nadále pohybují na našich silnicích. Systém, který podporujete, tento stav nejen že nezmění, ale naopak ho prohloubí. Jedinou správnou, skutečně účinnou, avšak těžší cestou je edukace řidičské veřejnosti, zvyšování řidičských dovedností, reálná prevence a posilování odpovědnosti motoristů. Zvyšování represe je pouze slepá ulička.
Pane ministře, žádáme Vás, abyste upustil od Vašich zástupných plánů v oblasti posilování dopravní represe a zaměřil se na skutečné problémy resortu dopravy, které trápí širokou veřejnost a které se stále nedaří efektivně řešit (např. dobudování infrastruktury). Věříme, že tento dopis poslouží k dalšímu zamyšlení nad danou problematikou a jako základ pro případné konzultace s jinou částí odborné veřejnosti, než které jste doposud dopřával sluchu.
S pozdravem,
Ing. Jan Polanecký Ing. Josef Novotný
člen Republikového výboru člen Strany svobodných občanů
Strana svobodných občanů
Strana svobodných občanů
Perucká 2196/14
120 00 Praha 2