Italská justice kvůli skandálu kolem pozměněné funkce světelné signalizace na křižovatkách vyšetřuje větší počet osob z řad městských policií, obecních úředníků a vedení několika firem.
K výběru pokut sloužilo automatické zařízení T-Redspeed, které hlídalo průjezdy na červenou a překročení rychlosti. Zaznamenaným řidičům byla udělena pokuta 150 EUR. Zařízení si pořídilo 300 obcí a obecní správy vychvalovaly jeho přínos pro bezpečnost až do nebe. Na provozu zařízení a profitu z něj se podílelo několik firem v soukromých rukou.
Policejní šéf v městě Lerici Robero Franzini zaznamenal v roce 2007 nárůst přestupků za jízdu na červenou. Bylo jich zaznamenáno 1439 za dva měsíce na místo těch nejvýše 15 za den, které zjišťovaly jeho hlídky. Vydal se zkontrolovat světla a zjistil, že interval pro žluté světlo byl zkrácen na tři sekundy z obvyklých pěti, tedy zhruba na polovinu. Řidič tak neměl šanci zareagovat na změnu signálu a pachatelem přestupku se stal, ať chtěl nebo nechtěl.
Odhaduje se, že na základě tohoto triku byla vyměřena pokuta asi milionu italských řidičů. Úřady nyní čelí statisícům stížností a odvolání od řidičů, kteří si stěžují, že jim byla pokuta udělena neoprávněně.
V současné době je vyšetřováno 63 velitelů městských policií, 39 úředníků radnic a manažeři sedmi soukromých společností, které se na celém triku také měly podílet. Tvrůrce systému T-Redspeed Stefano Arighetti je v domácím vězení a spolu s ním je vyšetřováno dalších 108 osob, které se měly podílet na přeprogramovávání inteligentního systému hlídání průjezdů na červenou.
Technologie T-Redspeed zahrnuje tři kamery určené k sestavení třírozměrného obrazu vozidla projíždějícího skrze semafory, zařízení k měření času a rozpoznání registrační značky. Prokurátor v městě Verona navíc ještě vyšetřuje skutečnost, že Arighetti prodal své zařízení radnicím s tvrzením, že mají schválení ministerstva dopravy, ve skutečnosti tomu však tak docela nebylo. Kamery schválení měly, ale hardwarová část zařízení nikoli. Arighettiho právník tvrdí, že se jeho klient ničeho nedopustil a že hardware schválení mít nemuselo.
Policejní velitel Franzini, který na celý švindl v Lerici přišel, prohlásil: „Dohled nad bezpečností se nesmí proměňovat se zdaněním“.
Nezbývá než se s jeho ztotožnit. Skandál v Itálii svými rysy nápadně připomíná projekt „Bezpečná města“ v České republice a počínání městských policií při výběru „lokální rychlostní daně“ včetně tvorby umělých a neopodstatněných rychlostních omezení.
Zdroje: